03. Διακρίσεις ελέγχου συνταγματικότητας
Ο έλεγχος της συνταγματικότητας των νόμων μπορεί να διακριθεί σε διάφορες κατηγορίες με ποικίλα κριτήρια, τα χαρακτηριστικότερα από τα οποία είναι ο χρόνος άσκησής του πριν ή μετά τη θέση σε ισχύ το κρινόμενου νόμου, το όργανο και τη φύση αυτού καθώς και το αντικείμενο (τυπική ή ουσιαστική αντισυνταγματικότητα).
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
1. Ανάλογα με το χρόνο
α. Προληπτικός
β. Κατασταλτικός
2. Ανάλογα με το όργανο
α. Ο (αυτό)έλεγχος της Βουλής
β. Ο έλεγχος από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας
γ. Δικαιούται να ελέγχει την (αντι)συνταγματικότητα η διοίκηση;
δ. Δικαστικός έλεγχος
3. Ανάλογα με το αντικείμενο
α. Τυπική συνταγματικότητα
i Εξωτερική
ii Εσωτερική
β. Ουσιαστική (αντι)συνταγματικότητα
Βιβλιογραφία:
- Βενιζέλος Ε, Μαθήματα Συνταγματικού Δικαίου, 2008, σελ 233επ
- Μαθιουδάκης Ι, Διοικητικός έλεγχος της συνταγματικότητας των νόμων; ΤοΣ 4/2006, σ. 1157-1187 (αναδημοσίευση σε constitutionalism.gr)
- Σκουρής Β / Βενιζέλος Ε, Ο δικαστικός έλεγχος της συνταγματικότητας των νόμων, 1985, σ. 9-17
- Γεραπετρίτης Γ, Σύνταγμα και Βουλή, Αυτονομία και ανέλεγκτο των εσωτερικών του σώματος, Νομική Βιβλιοθήκη 2012, σελ 111-235
- Χρυσόγονος Κ, Ο αντισυνταγματικός νόμος και η δημόσια διοίκηση, Αθήνα-Κομοτηνή: Αντ Σάκκουλας 1989
- Τάχος Α, Ελληνικό διοικητικό δίκαιο, Αθήνα-Θεσσαλονίκη 2003, σ. 419επ
- Ευαγγελία Μπάλτα, Η νομική φύση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και οι ελεγκτικού χαρακτήρα αρμοδιότητές του, ΕφημΔΔ 1/2013
Αφήστε μια απάντηση